og et danningsperspektiv!
Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å utrede behovet for et nytt teknologifag og å vurdere om digitale ferdigheter fortsatt skal defineres som en grunnleggende ferdighet i læreplanene.
På Rundebordskonferansen, der de første innspillene ble diskutert, fremhever vi at nettopp kombinasjonen av et eget teknologifag og digitale ferdigheter i alle fag er løsningen for å ivareta målet om at elevene skal utvikle digital kompetanse.
Dessuten understreker vi at et teknologifag også bør adressere danningsperspektivet, og bidra til at eleven utvikler en forståelse av seg selv i et digitalt samfunn – med en kritisk tilnærming til teknologi og etisk bevissthet.
Det betyr at et teknologifag bør gå utover den instrumentelle bruken og stille spørsmål som:
Hva er fordelene med teknologi, og hva gir samfunnet eller enkeltpersoner opp på for å oppnå disse fordelene?
Hvem skades av, og hvem har nytte av, teknologi?
Hva krever teknologi?
Hvilke utilsiktede, uønskede eller uventede endringer forårsakes av teknologi?
Hvorfor er det så vanskelig å forestille seg en verden uten teknologi?
Dette innebærer også en forståelse av system, kultur og individ i en digital kontekst.